چرا تغذیه برای زنان و دختران ورزشکار مهم است؟

تغذیه سالم,تغذیه,تغذیه بدنسازی,تغذیه ورزشی,تغذیه قبل از بارداری,تغذیه بارداری,تغذیه به انگلیسی,تغذیه عروس هلندی,تغذیه دانشگاه تهران,تغذیه کودک یک ساله,تغذیه زنان باردار,تغذیه زنان برای پسردار شدن,تغذیه زنان یائسه,تغذیه زنان سزارین شده,تغذیه زنان باردار در ماه دوم,تغذیه زنان باردار از نظر اسلام,تغذیه زنان در دوران بارداری,تغذیه زنان قبل از بارداری,تغذیه زنان در بدنسازی,تغذیه زنان باردار دیابتی,تغذیه زنان ورزشکار,تغذیه ورزشکاران زن,تغذیه ویژه زنان ورزشکار,تغذیه دختر دار شدن,تغذیه دخترزایی,تغذیه دختر ده ساله,تغذيه دختر دار شدن,تغذیه دختر سه ساله,تغذیه دختر یازده ساله,تغذیه دختر شدن جنین,تغذیه دختر 8 ساله,تغذیه دختر 12 ساله,تغذیه دختر دار شدن روازاده,تغذیه دختر ورزشکار

برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ کالج پزشکی ورزش آمریکا برای ورزشکاران زن یک مثلثی با ۳ بخش پوکی استخوان، آمنوره و مشکلات غذا خوردن مطرح کرده است. مطالعات انجام گرفته نشان میدهد که این مشکلات فقط در ورزشکاران حرفه ای مشاهده نمی شود، بلکه در دختران جوانی که ورزش و نرمش می کنند هم مشاهده می گردد.

در زیر به بیان این مشکلات می پردازیم:

۱) مشکلات غذا خوردن که نتیجه ی آن کاهش وزن می باشد.

۲) آمنوره:

شروع نشدن قاعدگی منظم تا سن ۱۶ سالگی در افرادی که حامله نمی باشند را آمنوه گویند، قاعدگی وابسته به تعادل هورمونی مرکبی در بدن می باشد. رژیم های شدید و غیر علمی ورزش های شدید و طاقت فرسا باعث برهم خوردن تعادل هورمونی زنان شده و می تواند باعث برهم خوردن سیکل قاعدگی شود. در آمنوره مقدار استروژن کاهش می یابد.

در ورزشکاران زن به دلیل ورزش های شدید آمنوره مشاهده می شود. و دلایل آن عبارتند از کاهش استروژن در بدن، ترکیب بدن، تغذیه ی نامناسب، نوع و شدت ورزش، شروع ورزش به صورت سریع، شدید و سنگین، استرس.

۳) پوکی استخوان

استروژن برای ساخته شدن استخوان لازم است. کاهش استروژن و استفاده ی کم از منابع کلسیم به جهت کم خوری با هدف کاهش وزن می تواند باعث ضعیف شدن استخوان شود.

رعایت نکات تغذیه زنان و دختران ورزشکار برای حل مشکلات فوق سودمند است:

  • استفاده از ۶ تا ۱۱ واحد گروه نان و غلات
  • ۳ تا ۵ واحد سبزی
  • ۲ تا ۴ واحد میوه
  • ۲ تا ۳ واحد گوشت
  • ۲ تا ۳ واحد شیر و مشتقات آن
  • روغن ها و شیرینی جات به مقدار کم

جانشین های تغذیه زنان و دختران ورزشکار از مواد غذایی فوق عبارتند از:

  • ۱ واحد گروه نان و غلات = یک سوم لیوان برنج پخته یا نصف لیوان ماکارونی، یا ۳۰ گرم نان
  • ۱ واحد سبزیجات = یک لیوان سیر خام یا نصف لیوان سبزی پخته یا آب سبزی
  • ۱ واحد میوہ جات = نصف لیوان میوه ی تازه یا آب میوه، یا یک چهارم لیوان میوه ی خشک شده
  • ۱ واحد گوشت = ۳۰ گرم از انواع گوشت کم چرب، مرغ، ماهی
  • ۱ واحد شیر و مشتقات آن = یک لیوان شیر، یا ۳/۴ لیوان ماست و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *