هورمون رشد و تاثیر آن در خواب

هورمون رشد

هورمون رشد همانطور که از نامش نمایان است، محرکی برای فرآیند های رشدی بدن ما می باشد.

تاکنون مشخص شده است که بیشترین میزان ترشح هورمون رشد، انسانی (HGH)، هنگام خواب و به شکل ضربانی یا پالسی رخ می دهد.

نموداری که در تصویر مشاهده می کنید تغییرات ترشح هورمون رشد، در هنگام خواب می باشد.

نمودار هورمون رشد

در این نمودار محور عمودی نشان دهنده ی غلظت هورمون رشد بر حسب میلی گرم بر میلی لیتر (mg/ml) است.

محور افقی زمان را بر حسب ساعت (۱۰ شب تا ۹ صبح) مشخص می کند.

بدون هیچگونه ابهامی کاملا پیداست که بیشترین ترشحات ضربانی هورمون رشد (هنگام خواب عمیق) در محدوده ی قبل از نیمه ی شب می باشد.

برعکس، کم ترین میزان ترشح در اوایل صبح رخ می دهد.

مطالعات نشان داده اند که کم خوابی می تواند میزان ترشح و تولید هورمون رشد در بدن شما را کاهش دهد.

در واقع، داشتن خواب عمیق به میزان کافی، یکی از بهترین راهبردها جهت افزایش ترشح طولانی مدت هورمون رشد یا HGH می باشد.

به همین دلیل، به منظور بهینه کردن و داشتن خوابی مناسب، به بیان ملاحظاتی خواهیم پرداخت:

  • قبل از خواب، از قرار گرفتن در معرض نور یا لامپ های آبی رنگ خودداری نمایید.
  • سعی کنید همگام عصر یا ساعات قبل از خواب، مطالعه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق یا محل خواب شما دارای دمای مناسبی باشد.
  • و در نهایت، در ساعات پایانی روز از خوردن قهوه و نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید.‌

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *